Sunday, August 2, 2009

Akhirnya....saya kembali..

Salam Alayk...

Semoga rahmat Allah sentiasa bersama..walau dimana jua berada..sesungguhnya..rahmat dariNya itu yang sering didamba..Ya Allah..Anta Ya Rabbi..Anta Ya Rahman..Anta Ya Allah..Allah Akbar..!!

Lama blog ini tak saya kunjungi,ribuan kemaafan pada yang menjenguk atau terjenguk,especially buat adik tersayang yang katanya selalu hampa bila menjenguk blog ini..janji saya padanya untuk sentiasa mengupdate blog ini belum mampu saya tunikan..natijahnya blog ini sebtiasa sunyi dgn entri2 terbaru..maaf ye suha=)Entah laa...agaknya saya lupa saya sudah mempunyai blog sendiri yang menuntut komitmen kecil saya agar ia tidak ditinggalkan sunyi begitu lama=)..mungkin juga hambatan masa yang tidak menentu membuatkan saya sering tidak berkesempatan untuk mencoretkan sesuatu diblog saya ini...Kenapa??sibukkah saya...he2...soalan itu sudah pasti menuntut jawapan dari saya...

Kira2 saat ini saya berfikir & cuba mengingat kembali...apa yang saya telah lakukan sepanjang tempoh saya meninggalkan blog ini...hu3..

12 julai 09..

- Pagi ini datang jua..walaupun hari2 saya berharap hari ini tidak akan muncul..bolehkah
begitu?..tentu sekali tidak..hari itu pasti akan datang..ehm..apa kena dgn hari
ini..???itu persoalannya...
- Hari ini saya akan kembali ke UIA..tempat permukiman sementara saya untuk mencari
secebis ilmu...Entah mengapa saya agak berat untuk kembali..bukan tidak bersemangat untuk
belajar..semangat itu sentiasa ada..malah kian membara melihat kejayaan adik beradik
saya..namun kenapa hati ini terasa berat melangkah..sedih..mengapa???...ABOH..CIK..itu
jawapannya=(..kembali semula ke UIA bererti bermula lah episod 'rindu' dalam hidup
saya..berjauhan dengan mereka menuntut kesabaran yang tinggi..namun dek kerana tugas dan
tanggungjawab sebagai pelajar terbeban di pundak saya..maka saya merelakannya..dengan
harapan moga usaha kecil saya...bersabar kerana terpaksa berjauhan dengan insan2 tersayang
dinilai Allah sebagai salah satu usaha dalam mencari mutiara2 ilmu yang bertaburan
menunggu insan2 yang dahagakannya datang mengutip buat bekal hari2
mendatang..Bukankah mendidik hati itu juga dikatakan jihad???Jd, saya sedang 'berjihad'
sekarang..melawan rasa rindu pada cik & aboh saat2 keseoarangn di bumi UIA..Perlahan2 saya
memujuk hati..Ya Allah..Anta Naasir...

-Akhirnya UIA saya jejak juga..setelah hampir 3 minggu bercuti di'syurga' dunia..'syurga' yang
penuh mawadah warahmah..walau kdg2 ada badai melanda..namun 'syurga' itu tetap mampu
gagah bertahan..sedih meninggalkan rumah dan insan2 yang bermastautin didalamnya..namun
UIA menggamit kepulangan saya..kembali menyemarakkan Taman Ilmu & Budi ini...selagi
waktu masih berbaki..Ya..tahun ini,tahun terakhir saya disini...Saya
tersenyum..Kelat..Mengapa??Sudah bersediakah saya keluar dari Taman Asuhan ini..terlalu
kerdil saya rasakan diri ini..byk yang saya lepaskan sepanjang saya disini..Bagaimana mahu
keluar berhadapan dengan masyarakat dengan ilmu yang tak seberapa didada..yang
banyaknya di dada2 buku..hu3..saya berusaha bersemangat kembali2..berusaha menepis
persepsi2 'tidak baik' tntang diri saya itu,bimbang ia akan membantutkan semangat saya
yang bekobar2 untuk belajar besungguh2 semester ini..apa yang penting saya harus berusaha
untuk mengubah diri saya ke arah lebih baik..Ya Allah..hanya padaMu ku pertaruhkan
pengharapan..Bantulah aku Ya Allah...

-Check in bilik E4.8..mahallah saffiyah berjalan lancar....bemulalah episod kehidupan saya
bersama roommates yang lain..Nik Nur Zafirah Nik Mohd Nasim a.k.a firah,Noorul Hidayah
Che Muhammad a.k.a Kak Dayah dan Siti hajar Burhanuddin..a.k.a Hajar..Harapan meninggi
buat2 roommates saya moga kembara semusim kita bersama mekarnya simpulan ukhuwwah
yang sentiasa bersinar dan tidak kunjung malap..

13 Julai 09..

- Semester 1 09/10 bermula..

-
-
-
-
-
-
-Minggu pertama ini saya habiskan untuk online & drop session semester ini..dan
Alhamdulillah..dipermudahkan Allah..saya kuatkan semangat utk mendaftarkan 7 subjek utk
semester ini..dan 1 subjek ccac..Khat,menggenapkanya menjadi
8,Beratkah??Mungkin..Alhamdulillah..Hari2 saya dipenuhi dengan kuliah2,tutorial2 disamping
membiasakan diri dengan lecturers baru dan juga classmates baru..So Far, everything is going
smoothly..slowly follow the flow..that has been determined by Allah..Thank You Allah..

Today..2 julai 09..

- Hari yang sangat bahagia buat saya..kenapa??

-Sambungannya mungkin pada entry akan dtg..Insyaallah..Moga dipermudahkan..

-to be continued...Agak letih seharian menghabiskan hari2 ceria dan bahagia...=)

Jumpa lagi..

Salam..

No comments:

Post a Comment