Thursday, August 20, 2009

Hari2 dlm Kenangan dan Ramadhan kali ini..(part 1)

Assalamualaikum…

Awwalan...Setinggi kesyukuran dirafa’kan kehadrat Allah S.W.T..diatas nikmat iman & islam yang tidak ternilai ini…hanya kepadaNya..segala puji2an layak dinisbahkan..selawat dan salam keatas junjungan besar besar Baginda S.A.W serta ahli bayt baginda yg membantu dalam menegakkan syiar islam di muka bumi ini…

Thaniyan..Alhamdulillah…hari2 saya minggu ni berlalu dengan baik seperti yang diharapkan…sedar2 tak sedar dah 4 hari rutin harian saya sebagai seorang pelajar berjalan..berulang2...kekuliyah, kemudian ke library, balik mahallah, meeting.Sungguh cepat putaran masa berlalu..namun itu yang saya harapkan. 2 hari lagi RAMADHAN yang dirindui bakal menjengah tiba..macmne?sudah bersediakah kita untuk menghadapi bulan yang dijanjikan Allah dengan bermacam2 nikmat, rahmat dan maghfirah ni??yang mana padanya Allah janjikan malam yang terbaik.yg diumpamakan ibarat seribu bulan? Jawapannya ada pada anda, pada saya..pada kita..Erm..saya berfikir sejenak..mengimbau kembali ramadhan tahun2 lalu.berharap ramadhan kali ini meninggalkan 1001 makna pada saya, moga2 ramadahan kali ini lebih baik dari yg sebelum2nya. Yg pasti kalau benar la itu yang saya impikan..saya jugalah yang harus menjadikan impian saya itu satu kenyataan..siapa lagi bukan?..hehe..

Ramdhan kali ini megingatkan saya kepada sesuatu….K.E.N.A.N.GA.N..

Teringat kisah2 zaman mula2 saya dan adik beradik diasuh agar berpuasa. Menjadi 1 cabaran yang besar buat cik dan aboh, memastikan kami adik beradik juga tidak ketinggalan menunaikan rukun islam yang kedua itu walaupun di usia yang begitu muda. Biasanya bila sudah mengjangkau usia 7 tahun..kami akan dilatih berpuasa biarla walau sekerat hari pun..sebab kata cik dan aboh ketika itu, puasa hari ni sekerat hari.esok sekerat hari..jadi 1..hehe.itulah antara helah dan pujukan supaya kami berpuasa..baiasala..budak kecik, susah nak lupa aiskrim,coklat, cekedis waktu itu. Walaupun dalam keluarga kami makanan2 yg disebut td ‘mamnu’ hehe..tapi cik dan aboh ade alternatifnya.ermm..saat2 itu..mana mungkin berpuasa walaupun kdg2 kami hanya minum air shj dalam sehari,baiklaa kami puasakan....huhu..dan sedayanya cik dan aboh mengubah persepsi itu bila kami makin dewasa..puasa sekerat hari tiada maknanya, ibarat tak puasa..hehe..sekarang kami faham konsep puasa tu sendiri..

Susah..memang susah awal2 nya..nak membiasakan diri dgn alam baru..nasib baikla adik beradik saya ramai, dan semua berpuasa..along,angah,abe pg n abe mie..smua puasa..kalu tak..mesti la saya cemburu bila tengok orang lain tak puasa..dan awal2 tu budaya bersaing kami praktikkan..bersaing utk berpuasa..hehe..bunyi sekali, macam teruknya kan..tapi itulah hakikat yang tersurat kami adik beradik..melatih diri berpuasa saat itu..janji aboh.kami akan dapat duit raya kalu puasa penuh..jadi puasa la kami masa tu..tak larat pun, puasa jgk..kadang2 menjelang petang je kami terbaring kelesuan..dipaksa berbuka pun, kami tak nak..RM10 punya pasal..hehe..sekarang tidak..walaupun sekarang duit raya kami dah meningkat b’ganda2 dari nilai masa kecik2 dulu..sekarang kami dah ikhlaskan niat..berpuasa LillaHi ta’ala..Ameen..Insyaallah..tak macam dulu lagi kan semua?..hehe..

Itulah kisah kami..berlumba2 puasa penuh..tak perlu nak cari orang lain utk dijadikan pesaing..sebab adik beradik saya dah ramai..sronok sgt masa tu..bila raya je dapat duit..yang tak acinya semua dapat RM10..walaupun ada antara kami yang puasa tak penuh,hehe..sape yea?…sungguh tidak adil..kalau saya tahu..awal2 lagu saya dah buka puasa..hehe..tapi tu dulu…masa tu kami kecik lagi..tak mengerti ape2..namun masa tu la yang diambil oleh cik dan aboh utuk mendidik kami..kata orang ‘melentur buluh biarlah dari rebungnya’..dan peribahasa itu memang diterapkan dalam keluarga saya..bersyukur dikurniakan ibu dan ayah yang sangat bertanggungjawab mendididik dan mengasuh kami seawal itu..walaupun cik dan aboh saya tidakla berpendidikan tingi..namun mereka mengerti tanggungjawab mereka, dan bersabar melayani kerenah kami 10 beradik dengan bermacam2 ragam..huhu....SYUKRAN cik dan aboh..jasa kalian tak mungkin dapat kami balas…hanya iringan doa usai solat kriman yang tidak putus2 kami berikan agar allah memelihara kalian dalam nikmat islam dan iman yang berpanjangan..

Ehmm..habis bab puasa..erm..sekarang beralih pada aktiviti kami masa puasa kecik2 dlu..seawal2 darjah satu kami puasa tu..memang la hari2 main je…bila penat,kami tido bangun je.orang dah azan..waktu berbuka..sukanya kami masa tu..tapi lama kelamaan..kami di asuh cara yang berbeza..mengikut tahap umur kami masa tu..bila masuk bulan puasa je..aboh dan cik akan suruh kami mengaji al-quran..hampir setiap hari..setiap waktu terluang..sehingga kami mengalih vision and mission kami sebelum ni berlumba2 puasa penuh walaaupun niat masa tu nak dapat duit raya..hehe..kepada berlumba2 khatam al-quran sebulan ramdhan. Awalnya kami tak percaya..boleh ke nak habis 30 juzu’ dalam masa sebulan..sebelum ni pun kami khatam 30juzu’ tu dalam masa 3 tahun..hehe..tapi kami cuba..atas dorongan cik aboh.walaupun arahan mereka terkadang kami rasakan bagaikan paksaan..hehe..maaf cik aboh..namun sekarang kami mengerti menapa kami disuruh sedemikian..dan sekarang kami cuba praktikkan yang sama walaupun mungkin hadafnya berlainan sekarang..walaupun sekarang masa kami tak banyak yang terluang…sekurang2nya al-quran tu tak kami tinggalka..erm..namun itu dulu…semuanya kami lakukan sama2..main sama2..puasa sama2, letih pun sama2, curi2 minum air masa puasa pun sama2..kdg2 msa ngaji pun kita skip beberapa m/s pun sama2 sebab nak cepat habiskan?hehhe..tu waku dulu…dunia dimana kami sentiasa bersama2, dibawah pemerintahan cik dan aboh=)…sekarang tak lagi…
Kenape?

Walaupun hakikatnya kami masih ‘bersama’..tapi kami terpisah..dek kerana pengembaraan kami yang berbeza2..namun kami tetap bersama..jauh jarak tak memisahkan kami..selama2nya…kemana kami yea?..kenape skrg dah tak boleh buat semuanya sama2?


-kami sentiasa bersama-

Begini kisahnya…

ALONG:
Kakak saya yang pertama..seorang yang tegas dalam mendidik adik2..tapi along baik..dialah idola kami dari dulu sampai sekarang…memberikan cth yang amat baik kepada kami. Dari kecik, along sentisa cemerlang dalam pelajaran..sebab tu la kami berlumba2 nak jadi macam along, walaupun sudah terang agi bersuluh..kami tak sehebat along..hehe..along sekarang tinggal diseremban..mengajar..Alhamdulillah dikurniakan 3 cahaya mata yang comel2 dan cerdas hasil perkongsian hidupnya dgn abg long…seorang Ustaz..tapi sekarang along seorang diri meguruskan anak2nya yang agak ‘aktif’ itu..mengapa?hehe..abang long sambung belajar di Institute Aminuddin baki gombak diperingkat yg lebih tinggi…memandangkan along di seremban jadi terpaksa berjauhan..buat sementara waktu..along nampaknya tabah mengharungi saat ini…tahniah along…saya tahu along kuat…dan anak2 along iaitu anak2 buah saya pun nampaknya mengerti..lagipun anak sedara saya yang sulung dah darjah satu Luqman al-hakim namanya..adik dia Imam al-junaid dah 5 tahun dan adik bongsu mereka ‘setakat ini’ hehe Nur Aisyah Nasywa..mungkin agar sukar ditinggalakan sebab dia rapat dgn abinya..tapi abang long selau balik hujung minggu, jadi tak berat sangatla…ape2 pun harap along tabah melalui saat ni..bukan lama.setahun je kan…kami akan sentiasa doakan along..


- Along n family saat menghadiri konvo master di UM-


-Naquib,lokman n imam-

ANGAH.
Kakak kedua saya..merangkap anak kedua cik dan aboh..dia seoarang yang lembut berbanding along, ..kalu along dah masuk asrama di maahad muhammadi (p) selepas darjah 6, tapi angah masih dirumah..sebab sekolah angah dekat je ngan rumah..jadi angah yang tolong jaga kami adik berdik.memandangkan cik dan aboh bekerja…jadi kami lebih rapat ngan angah…lagipun along tegas cket..hehe…angah pun bagus..berkepimpinan,..masa sekolah menengah..angah pernah jadi ketua pengawas..walaupun orangnya lembut tapi dia berani..hehe..betul tak angah..?..saya akuinya..,tp angah pernah sakit. Ada cyst dalam perut..dulu angah pernah buat operation..alhamdulillah angah sekarang dak semakin pulih..walaupun ada kemungkinan cyst yang telah dibuang tu ada semula..tapi kami doakan allah jaga angah sentiasa..angah sekarang dekat je ngan saya..kat batu caves..gombak..saya selau kerumah angah hujung minggu tapi perlu berjemput la..hehe..angah pun dah berumahtangga..abg ipar saya seorang kakaitangan kerajaaan di Jabatan pendidikan wilayah persekutuan..angah pulak seorang ustazah graduan dari Universiti Malaya..macam along…hehe..anagah pernah jadi junior along masa blajar kat um..angah sekarang dah ade 2 oarang cahayamata..yang sgt comel..Ahmad Naquib dan Ahmad Wafiy.. erm..yang pasti raya ni..angah akan sambut pagi raya di rumah saya..yay!..tapi along belum pasti lagi..huhu..


-Angah n abe ngah-

ABE PG
Saya kagum dengan dia..seoarang yang simple..tapi bersemangat tingi..sekali tengok abang saya ni macam tak bermaya..tuannya kecik..tapi semangat dia kuat…abe piji..itu panggilan kami padanya..dia agak pendiam..tapi seorang yang lucu..agak tegas tapi tidak emotional..sekarang abe pg tgh sambung master di Bumi anbia’ sana..jauh…jauh dgn saya..dengan semua..tapi bayang2 abe piji seolah2 sentiasa bersama kami…dulu sebelum ke Al-Azhar mesir..abe piji belajar di KIAS..(kolej antarabangsa sultan ismail petra.).dekat je ngn rumah saya..jadi abe piji akan balik hujung minggu…saya masih ingat..bila balik hujung minggu..abe akan bawak balik makanan yang dibeli sewaktu perjalanan pulang..tak kisah la goreng pisang ke, keropok ke..yang penting mest ada ssuatu…hehe..dia mat baik..teramat baik…saya jarang berbual dengannya..stiap katanya2 tak pernah dilontarkan untuk sesuatu yang sia2…jadi saya dan adik2 akan berhati2 bila bercakap dengannya..bimbang kami akan di syarah dengan pjg lebar kalu terlepas cakap..hehe..maaf abe..namun kami suka cara abe..walaupun kami perlukan kekuatan untuk berusaha jadi macam abe, abe doakan je la k...ermmm..abe dah lama kat sane..bila abe mahu pulang..cepatla..ramadhan tahun ni ntah kali ke berapa kita tak sambunya same2..rindu kdg2 meyapa..namun kami akur..abe ade cita2 abe sendiri yang abe nak capai dalam hidup….ape2 pun..kami doakan kejayaan abe…sokmo2.. sentiasa..terima kasih banyak2 atas nasihat abe..yang tak putus2 supaya kami adik beradik tak lupa membaca quran dalam sehari…yang nyata..kami tak sehebat abe..haamilul quran..tapi kami cuba…setakat kami mampu..maaf kalu kdg2 kami agak mengecewakan abe dgn sikap2 kami..kami sayang abe…


-Abe pg n abe mie...gambar di Mesir-

ABE MIE..

Saya sayang dia..tu je boleh kata bila teringatkan abe saya yg sorang ni..
Dulu kami agak rapat..sekarang??ehmm…kami je yang tahu..hehe..dia abang saya yang kedua..anak keempat..dia baik..amat baik..tapi sekarang dia tak de depan mata saya..saya tak boleh sentuh dia..puji dia..’abe mi ni hensem la’..macam dulu2..walaupun kdg2 saya dipaksa memujinya..hehe..itulah abang saya..saya akui..ketidaannya ckup2 membuatkan saya rasa ‘kehilangan’..seorang yang lucu..abang saya ni sekarang menemani abe pg mengembara di bumi mesir..kenape saya kata dia mengmbara?...hehhe…sebab saya dengar abang saya ni walaupun dia g mesir baru 2tahun berbanding ngan abe piji yang dah 5 tahun kat sana tapi seluruh mesir dia dah g..abe pg belum lagi…heheh..ape2 pun..kami yakin kembara abe mencari sesuatu, harap suatu hari nanti akan ketemu la apa yang abe cari tu....takpela..setakat blh g..abe g la..hehe…abe mie ni..nakal ckit..tapi dia cerdik..tu kata aboh..erm..jgn bangga plak abe..walaupun baru2 ni abe mie baru dapat result dan dia najah..kami harap abe usaha lagi gigih..sebab kami tahu abe mampu..=)adik2 saya rapat ngan abe mie berbanding abe pg..almaklumlah..macam angah n along jugak..abe pg selepas darjah enam dah masuk asrama di maahd tahfiz pulai chondong..tapi abe mi pun sama..Cuma lain cket sebab abe mie ni nakal..hehe..sebelum dia stay kat maahad tahfiz repek..dah banyak sekolah dia try..tapi katanya tak serasi..betulkan abe..hehe..ermm,,tu la abe kami..yang sentiasa membuatkan kami tak kering gusi bila teringatkan cerita2 ttgnya..apatah lagi menghabiskan seharian dengan dia..tapi dia ni..kdg2 garang jugak,,saya takut..tapi tak pernah lagi dia berkasar dgn kami adik beradik..hehe..sayang jugak abe kat kitaorang ye..erm..kalau dizinkan allah..abe mie ade setahun lagi kan..harap2 abe najah sokmo..tak sabar nak puasa n sambut raya ngan abe..huhu..ermm.walaupun kami selalu ym..tapi rasa tak puas kalau tak bertentang mata..makan semeja..duduk sebumbung..hehe..ape2 pun ..doakan kami yea..sayang abe..


-Miss both of U-


SAYA…

-erm..tak tahu nak cite ape..masa pun tak mengizinkan..jadi saya akan sambung entri ni nanti..sabar ye semua…

SALAM RAMADHAN…

MAY ALLAH BLESS ALL OF US..

Wsalam..

No comments:

Post a Comment