Sunday, August 16, 2009

Ceritera Islamic Religious Sciences Student Convention 2009…(IRIS 09)

Salam alayk…

Alhamdulillah…naltaqi marratan ukhra…BiizniHi Tob’an..

Entri saya kali ini akan dibahagikan kepada tiga bahagian..

Firstly:
Formal Mode..

Setinggi2 kesyukuran dirafa’kan hanya pada Allah..Jalla Wa’ala..kerana dengan limpah kurnia dan inayahNya..berakhir sudah Islamic Religious Sciences Student Convention 09 dengan jayanya ptg semalam. Tahniah buat organizing committee yang tlh bertungkus lumus dalam menjayakan konvensyen Pelajar Islam kali ini…Sekalung penghargaan buat Centralized board Persatuan Mahasiswa Pelajar Islam UIA di atas idea yg ckup bernas pada awal perancangan untuk menganjurkan Konvensyen seumpama ini yg julung2 kali diadakan sepanjang tempoh 5tahun..Semoga usaha murni anda semua dinilai oleh Allah dengan sebaik2 nilaian…InsyaAllah..

Untuk pengetahun semua..konvensyen 2 hari yang bermula lewat ptg jumaat semalam dihadiri lebih 100 orang peserta dari pelbagai IPT/IPTS sekitar KL. Saya mewakili Centralized board IRKHS’s mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua peserta yang meluangkan masa hadir ke konvensyen kali ini…InsyaAllah..harapan tinggi kami selaku tuan rumah yang menganjurkan konvensyen kali ini agar resolusi2 yang telah disepakati hasil daripada idea dan sumbangan peserta2 akan dapat dilaksanakan dengan sebaik mungkin sekembalinya antum ke kampus msg2..InsyaAllah…dan sudah tentu harapan kami juga..agar program2 intelektual sebegini akan diteruskan di lain masa…sama2 kita berusaha untuk menjadikan impian dan harapan kita satu kenyataan…

Secondly:
Erm..now we move to informal mode..hehe

Syukur…syukur…syukur…
Itu saja yang saya rasakan sekarang…sape tahu..jadual saya yg agak padat seminggu sebelum ini membuatkan saya berkira2 untuk TIDAK menghadiri konvensyen pelajar islam kali ini…bukan kerana bayaran..apa la sangat RM35 berbanding dengan apa yang bakal saya perolehi jika saya hadir ke konvensyen yang sudah pasti akan diisi dengan motivational Talk, paper work presentation tentang halatuju mahasiswa Islam in this contemporary era dan sebagainya..namun dek kerana terlalu letih dengan class schedule, menghadiri jemputan ke konvokesyen(hehe..sori angah), preparation in organizing charity iftar this becoming RAMADHAN,.membuatkan saya merancang untuk berahat sahaja di bilik hujung minggu begini…namun benarlah…kita hanya merancang..Tetapi sebaik2 perancang adalah Allah..dan hanya DIA yang menentukan..


Khamis..
13 Ogos 09..

Hari ini jadual saya agak padat..

8.30-9.50: Fiqh U’qud Maaliyyah : Juristics study of Financial contract
10.00-11.20: Introduction to sociology

2.00-3.20: Fiqh ibadah 2 : Juristic study of ‘Ibadah 2
3.30-4.50: Mabahith Turuq istinbat: Method of legal deduction

Letih..namun masih tersenyum…hari ini hari khamis..maknanya hari terakhir class saya untuk minggu ini,class day saya utk seminggu cuma 4 hari..isnin-khamis..sengaja memilih subjek yg ditawarkan dalam 4hari tu je,sebab tu jadual saya padat....Erm..hjung minggu ni saya mahu berehat..ada kerja yang perlu disiapkan..namun segala yang saya rencanakan hanya tinggal angan2 ..after maghrib..saya menerima mesej dari salah seorg sahabat seperjuangan, mewajibkan semua exco2 hadir ke Launching ceremony IRIS 09..erm..saya masih bersyukur saat itu..owh..masa launching je wajib, bukan wajib jd participant..hehe..takpela..tak ade masalah untuk saya hadir sekejap dari pukul 5 p.m ke 7 p.m hari jumaat keesokan hari. Masa ini saya betul2 tidak berniat untuk menyertai konvensyen ini sebagai participant..ckuplah sekadar hadir masa launching ceremony as a VVIPs..just for about 2 hours and then go back to mahallah and take a rest....Ehm..OK..saya membalas mesej shbt saya as a confirmation tentang kehadiran saya esok..erm..kena confirm..sebab food provided..maybe nak reserve seats and so on..so saya balasla..ehm..selesaila 1 part..


Jumaat 14 ogos 09

11 a.m..

Saya keluar dari bilik menuju ke OR(operation room) Persatuan Pelajar Islam UIA..known as Islamic Revealed Knowledge and Heritage Students Society. Sekadar menjenguk adik2 committee yang sedang sibuk dgn Final touch IRIS 09..OR yang sempit tu dah macam ape ntah..ramai sgt exco2 dan committee yang berkumpul..dan bermula dari situ..hati saya tiba2 tersentuh..melihat kesungguhan committee yang rata2 nya merupaka sahabat2 batch saya..terasa bersalah kerana tidak memberi sokongan padu kepada mereka. Mereka pasti berharap saya dan sahabat2 yang lain turun padang and give them support and register our name as a participant....erm..macammane ni..saya jd confuse..dalam dilemma..teruknya saya ketika itu..masih sempat membuat pilihan samada nak stay kat bilik hjg mngu ni atau nak register as a participant 4 this convention..ehm..saya belum membuat keputusan muktamad..Cuma saya berdoa agar Allah memberi jalan kepada saya..

After asar prayer..
Bersiap ke Launching ceremony…Located at Senate Hall Administration Building UIAM..
Saat menghadirinya..hati saya tiba2 berubah..entah mengapa tiba2 saya bertukar fikiran untuk register sebagai participant..tiba2 bersemangat bila tahu ade shbt2 exco turut sama mendaftar sebagai peserta..bukanlah saya meniru mereka..Cuma saya ‘menumpang’ semangat yang ada pada mereka..A special thank to my beloved colleagues 4 inspired me to be a participant in this convention..- Zik,Aziz(president),zahir,Syikin,fairuz,Siraj,Qilah-

And officially after maghrib prayer..I’m the participant of the Islamics Religious Sciences Student Convention 09…hehe..Proud to be One of the Participants I pray to Allah to guide me to the truth during the convention..and for sure I hope for the changes of myself after attending this convention..ameen Ya Allah..

Thirdly…
Ehmm..Good Mood..=)

So now..nak share la ckit my experience attending the great events which is successfully gathered the Islamic Studies student from various IPT like UM,UKM,DQ,KISDAR,CFS and our junior from KISAS.

First..nak brief pasal the nature of the Convention..Ade paperwork presentation dari respected speakers mostly from UIAM, then the discussant will be discussed the topic once again.and right after that we will have a simple workshop in a small group divided by a organizer consist of 9 to 10 persons from various ipt/ipts . Ade tiga paperwork yang telah dibentangkan dan semuanya berkaitan dengan halatuju Mahasiswa Pengajian Islam, the challenges that we have to face in this Globalization Era and our roles as the Islamics studies students..ehmm..topik pun menarik bukan..tambah pulak speakers semua hebat2..jadi I enjoyed all three slots..hehe..jarang2 tu..

Best jugak attend this convention..rasa terisi masa saya dengan something benefits and useful ..Ehm..nak tahu ape yang saya dapat sepanjang convention ni???..ehm..nak tahu ke..tak nak ke..saya nak share jugak..mana tahu someone who read this entry will get benefits from it..that’s my hope..:-)

Dari ketiga2 slots yang mana modus operandinya through paperwork presentation…saya dapat simpulkan tiga perkara yang harus ada dalam diri seorang pelajar aliran agama like me dan ketiga2 nya harusla dititik beratkan dalam melahirkan mahasiswa Islam yang berkarisma,Intelektual,berdaya saing dan sebagainya lah. ..tiga perkara tu adalah seperti berikut..:

1) KNOWLEDGE
2) SKILLS
3) ATTITUDES

Now..nak huraikan ckit ketiga2 point di atas…untuk perkongsian bersama..

First..Knowledge..saya rasa semua dah tahu pasal ni..tapi saya nak cakap jugak..betapa pentingnya mencari ilmu sebagai bekal mendepani era yang penuh dengan idealisme2 yang tidak sihat sekarang ni...isu sekularisme yg digembar gemburkan dari dulu lagi..telah menjadi Virus paling bahaya..mungkin lebih bahaya dari H1N1..kalau kita lihat..hari ini angka kematian Selsema Babi di Malaysia hampir 60 orang membuatkan kita dalam kegelisahan..tapi sedarkah kita virus yang telah dibawa oleh Barat adalah lebih dahsyat dari selesema babi kerana Virus ekoran dari Western Civilization telah meracuni hampir jutaan umat Islam.Saya tertarik dengan kata2 Dr Mohd Farid Syahran tentang Umat Islam zaman sekarang yang sedang lena tidur sedangkan Islam diancam musuh. Rata2 kita mahasiswa Islam hanya berpendapat mencari ilmu hanya sekadar utk memenuhi job market..after graduate, find a job, repay the loan and find the soulmate to be our wife or husband…Kalau beginilah mentaliti pelajar Islam hari ini..jangan menyesal jika kita adalah penyumbang kepada kejatuhan Islam..walaupun Allah telah menjanjikan bahawa akan ada suatu masa Islam akan berada di tempat yang tertinggi???

Saya benar2 tersentak..berfikir sejenak…rechecking my goals..what I’m going to achieve as a religious studies student..sedih..benar2 perlukan muhasabah selepas ini..perlu..mesti..harus…M.U.H.A.S.A.B.A.H…

Erm..second point..Skills..yang ni part paling best nak syarah..hehe..ketiga2 speakers untuk konvensyen ni menjelaskan antara sebab2 mengapa mahasiswa islam sering dianggap ‘Kurang Maju’ berbanding pelajar2 kos lain adalah kerana sebab2 tertentu..Mengapa yea?..antara puncanya adalah..lack of skills..erm..benarkah begitu??. The discussant pulak try to give some solutions for us..and they said..as a religious studies students..kita kena perlengkapkan diri dengan skill2 yang pelbagai sebelum graduate..macam communication skill and other soft skills..barula our marketability after graduation akan jadi setaraf dengan pelajar2 kos lain, so tak timbulla soal pelajar aliran agama ramai yang menganggur sebagaimana yang didakwa oleh sesetengah pihak..yg tidak memahami hakikat sebenar..no one from us is jobless..Allah dah taklifkan kita as a vicegerent on the earth..So now, we ask ourselves ..sedarkah kita ‘kerja’ kita itu?tepuk dada tanyalah Iman.erm..saya bersetuju dengan pendapat perlunya persediaan skill yg pelbagai b4 graduate dari satu sudut..tapi dari sudut yang lain bagi saya..saya lebih meletakkan pergantungan pada Allah sebagai satu perkara yang sama peri pentingnya daripada persiapan2 yg lain..ehm..macamne? belajar la semata2 kerana Allah…Fi ibtigho’ MardhotiHi..itu yang kita nak..bilamana kita meletakkan pergantungan padaNya..yakin dan percayalah Allah tidak akan sekali2 mengecewakan kita..Rezeki kita pun Allah dah tentukan..tapi saya tidaklah menolak konsep usaha dan ikhtiar..tidak pula meletakkan tawakkal melebihi ikhtiar..tawakkal kita tu biarla selepas habis-habisan kita berikhtiar..insyaAllah..rahmat Allah pasti akan bersama…Ingat satu la kawan…Ulat dalam batu pun boleh hidup dengan qudrat dan iradat Allah..inikan pulak kita manusia yang Allah dah taklifkan sebagai khalifah di muka bumiNya..yang penting, usaha+ikhtiar+doa..tak kisahla kalau kita dipandang ‘sebelah mata’ oleh masyarakat..yang penting we carry our responsibilities to bring the message of islam…biar Allah yang menilai…

Lastly..Attitude..yang ni saya tak nak hurai panjang..Antum ta’lamuna bianfusikum..=)
Attitude kita sebagai pelajar aliran agama harusla sentiasa dijaga…the most important thing…be a positive thinker…tu je..saya pun tak reti nak hurai..kita sama2 pk la ek..hehe..

Ehmmm..ape nak cite di sini..saya teramat bersyukur kerana terpilih dan dipilih oleh Allah untuk hadir ke majlis ilmu ni..bnyak yang saya dapat..yang perlu saya baiki..nak jadi yang terbaik ni susah..tapi tak mustahil..:-) erm..rasanya tu saje perkongsian saya kali ini…sekadar berkongsi pengalaman.hehe..Malam ini ade closing ceremony and the battle of nasyideen untuk I-Fest 09..that means I’ll be invited again..hehe..but it’s ok..dah tak banyak program yang kami plan sem ni..sebab kami tgh countdown our resignation day this tenure..huhu..hopefully, bakal2 perintis kami untuk tenure akan datang lebih terserlah kehebatannya memegang pucuk pimpinan Pelajar Pengajian Islam UIA..insyaAllah..sekalung tahniah buat Mr.President sebab sepanjang convention and I-Fest ni tak jemu2 dengar pujian2 participant tentang kewibawaannya..ehmm ye ke Aziz?haa..yang tu pun kena check balik..hehe..yang penting..sama2 kita muhasabah diri berhijrah ke arah yang lebih baik…InsyaAllah…Ya Allah..engkaulah tempat ku bergantung harapanku…

Setakat ini dulu…dah banyak yang tertangguh..janji nak post entri khas untuk abang tersayang, adik2 di kejauhan..suha, amin ..untuk sepupu yg dah lama tak ketemu.mengembara ke bumi anbia’ mencari secebis Ilmu..insyaAllah..saya cuba tunaikan..tak cepat..lambat pun tak pe kan…hehe

Salam buat Abe mie, Abe pg, Abdul rahman (Me)..moga rahmat Allah sentiasa bersama…

Ok..jumpa lagi..

Assalamualaikum…




-Hadiah untuk mata:-)-

No comments:

Post a Comment