Monday, November 9, 2009

SHARING some INFO...

Salam untuk semua...
Sekarang masa rehat..dah lepas 2 paper semalam dan hari ini..mahu berehat sekejap..he2..so, ape lagi..facebooking, chatting, bloging instead of sleeping and eating..huhu..but make sure don't forget our duties as a 'aabid Lillah..

Mase tengah mengexplore laptop saya tadi (banyak yg tak sempat di explore,main masuk je )..terjumpa artikel yg sgt menarik untuk dikongsi...check it out...

DIET CARA ISLAM

Rupa rupanya tanpa kita sedar, dalam makanan yang kita makan sehari2, kita tak boleh main makan je ..Sebab itulah terjadinya penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain2 penyakit apabila kita telah tua nanti, Apabila kawan2 telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yang lain2nyer yer…..

Ini pun adalah diet Rasululllah SAW kita juga. Ustaz Abdullah Mahmood kata, Rasulullah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai menjaga pemakanannya sehari2, apa kata kita ikut diet ini kawan2, tak payahlah susah2 makan pil untuk kurus? InsyaALLAH kalau kawan2 ikut diet Rasulullah ini, gerenti kawan2 takkan sakit perut ataupun keracunan makanan..

Jangan makan SUSU + DAGING
Jangan makan DAGING + IKAN
Jangan makan SUSU + IKAN
Jangan makan SUSU + AYAM
Jangan makan IKA N + TELUR
Jangan makan IKAN + DAUN SALAD
Jangan makan SUSU + CUKA
Jangan makan BUAH + SUSU, Cth :koktel :

•JANGAN MAKAN BUAH SELEPAS MAKAN NASI, SEBALIKNYA MAKAN BUAH TERLEBIH DAHULU , BARU MAKAN NASI.
•TIDUR 1 JAM SELEPAS MAKAN TENGAHARI.
•JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM, SESIAPA YANG TINGGAL MAKAN MALAM DIA AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA.


Nampak memang pelik…tapi kalau talk percaya..kawan2 cubala……ianya takdela dalam jangka masa terdekat nie…..ianya berkesan bila kita sudah tua nanti….
Dalam kitabjuga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut…
Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu, dikhuatitri akan cepat mendapat penyaklit…..
Ini terbukti oleh sains yang menjumpai di mana dalam badan ayam mengandungi ion –ve, jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tindakkan balas biokomia yang terhasil yang boleh merosakkkan usus kita.
Al Quran ada mengajar kita menjaga kesihatan seperti membuat amalan :

Mandi Pagi sebelum Subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik…..Air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang yang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk…

Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi.Mujarabnya InsyaALLAH jauh dari penyakit (susah nak kena penyakit)..

Waktu sembahyang Subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu Sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari kita perlu sujud. Ahli- ahli sains telah menemui beberapa milimiter ruang udara dalam saluran darah akan mengalir ke ruang berkenaan…

Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila dah habis hendaklah menjilat jari…Begitu juga ahli saintis telah menjumpai bahawa enzim banyak terkandung di celah jari-jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur (enzim emilase). Enzim sejenis alat pencerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam….Wassalam..


SAMA-SAMALAH KITA MENGAMALKANNYA……….








 

Sekian dulu untuk kali ni...
Jumpa lagi .....
Allahumma Solli A'la Muhammad Wa'ala Aalihi Wasohbihi Wasallim...








No comments:

Post a Comment