Wednesday, June 30, 2010

Short Update & Selected Article..:)

Assalamualaikum....

Lama sungguh tak update...macam biasa,ada saja alasannya:)..benar, saya sungguh sibuk akhir2 ni...namun, apabila dimuhasabah semula, masih banyak masa2 kosong yg saya abaikan begitu sahaja dalam kesibukan itu..& dgn sebab itu sudah cukup utk saya mula menyesali kelemahan diri sendiri yg sering leka dgn nikmat waktu yg Allah anugerahkan...T__T

Akhir2 ini saya sering kali duji, diuji dgn nikmat2 Allah yg tak putus2~Alhamdulillah~, dan dalam masa yg sma diuji dgn dugaan2 oleh Allah yg mana bila saya selaminya semula, saya singkap hikmah disebaliknya, ujian2 ini lah yg mematangkan saya,,ujian2 inilah yg mencambahkan rasa pergantungan saya padaNYA..saya yakin..saya sedar, tiada yg lebih indah melainkan berharap hanya kepadaNYA...Insha Allah...

Saya tidak mahu menulis pjg...sedangkan banyak cerita yg saya mahu sampaikan, jadi saya tinggalkan blog saya ini dengan sebuah artikel yg sedikit sebanyak memberikan Motivasi secara tak langsung kepada saya..:)memujuk hati yg pilu, menenangkan jiwa yg celaru....

 
BUAT YANG DIUJI





Ya Allah, dunia yang Engkau hamparkan ini indah, tetapi durinya sering menusuk. Nikmat yang Kau berikan takkan dapat untukku menghitungnya. Tetapi ya Allah, hambaMu ini sering alpa dan lena dek buaian mimpi yang tak sudah. Ya Allah, ujian yang Engkau berikan terasa begitu memeritkan, kadangkala ianya menguji kesabaran dan keimananku yang terkadang nipis, senipis kulit bawang. Ya Allah, jika ini ujian yang pantas untukku lalui, bantulah aku. Agar aku tidak tersasar dari jalanMu. Agar aku bisa bersyukur dengan ujianMu ini ya Allah.
Buat insan yang diuji, bersabarlah, sesungguhnya Allah bersama-sama kamu. Percayalah, Allah mendengar segala tangisan dan kesedihanmu itu. Ingatlah ujian Allah ini bukan satu penyiksaan, tetapi hakikatnya engkaulah insan yang terpilih. Engkaulah insan yang layak menerima rahmat dan keredhaanNya, sekiranya engkau sabar dan redha. Firman Allah dalam surah Al-Baqarah, ayat 214:

Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah).

Terimalah takdir yang telah ditetapkan Allah untukmu wahai insan. Terimalah dengan hati yang terbuka, berlapang dadalah kamu dengan segala ketentuanNya. Kerana pasti akan ada kemanisan disebalik kepahitan yang engkau rasai.Wahai insan yang diuji, jangan sekali engkau merasa keseorangan. Sungguh, Allah sentiasa bersamamu. Setiap derita yang engkau lalui itu sering diiringi rahmat ujianNya, maka bersabarlah dan tabahlah. Firman Allah dalam surah Al-Furqan, ayat 20:


Dan Kami tidak mengutus Rasul-rasul sebelummu (wahai Muhammad) melainkan orang-orang yang tentu makan minum dan berjalan di pasar-pasar, dan Kami jadikan sebahagian dari kamu sebagai ujian dan cubaan bagi sebahagian yang lain, supaya ternyata adakah kamu dapat bersabar (menghadapi ujian itu)? Dan (ingatlah) adalah Tuhanmu sentiasa Melihat (akan keadaan makhluk-makhlukNya).

Untuk insan yang diuji, sedang ramai teman-temanmu yang lalai diuji dengan kesenangan dan kekayaan mereka, tetapi engkau diuji dengan derita dan kesengsaraan. Sedarkah engkau wahai insan terpilih, engkaulah yang bertuah dan beruntung, kerana ujian yang diberikanNya membuatkan Engkau semakin dekat denganNya.Tidakkah engkau melihatnya? Tidakkah engkau menyedarinya? Bersyukurlah, bersyukurlah, bersyukurlah wahai insan yang dikasihi Allah.


Allahu Allah..Alhamdulillah....

Jumpa lagi semua...:)

Jaga Diri, Hiasi Peribadi....

3 comments:

  1. salam..pekaba?

    moga sht hndaknye..trm ksh pkongsian ini :) sgt bermakna..

    ReplyDelete
  2. salam rindu....
    thanks k.eda...
    penguat semangat..:-)

    ReplyDelete
  3. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete